Slik håndterer du stress

Er du stressa? Når jeg er stresset så gjør jeg det jeg kan for å ikke kjenne stresset.
Stress. Bare ordet stress får pulsen til å øke litt ekstra. Her er gode tips å ta med seg for håndtering av stress, og spesielt nå rett før jul.

Nyere forskning i publikasjon fra Harvard Business Review  viser at du kan ta kontroll over ditt stressnivå ved noen få grep.

  • Identifiser dine stress signaler

Øv på å legge merke til dine fysiologiske signaler av stress. Anspenner du nakken, kjenner du det i magen, svetter du? Identifisere hva dine fysiologiske tegn på stress er slik at du kan arbeide for å lindre spenning.

  • Ikke tenk på det som stress

Som oftest øker blodtrykket og stress symptomene fordi du skal gjøre noe viktig. Glem grunnen til at du føler deg stresset i første omgang - du blir bedt om å gjøre noe viktig, og du vil lykkes.

  • Snakk deg selv ned fra høyt stress

Ta kontroll over den negative stemmen. Snakk til deg selv i en logisk mild og rolig tone.

  • Pust dypt tre ganger

Motvirk stressende situasjoner ved å ta dype åndedrag. Rolig dyp pust påvirker det parasympatiske nervesystemet til avslapping.

  • Snakk med en god venn

Finn noen som du stoler på som kan lytte og gi råd. Av og til hjelper det å få luftet frustrasjoner, du ser lettere et nytt perspektiv eller får andre impulser.

  • Lag deg en «to do» liste 

En annen måte å bekjempe følelsen er å lage deg en liste over de viktigste oppgavene som skal gjøres. Hva er viktig og hva haster.

  • Vær en aura av ro

Stress er smittsom. Tving deg selv til å holde stemmen din rolig og kontrollert.

Artikkelen sier videre at det er av stor betydning hvordan du håndterer din reaksjon på stress. Det påvirker dine relasjoner med andre mennesker, med deg selv, og hvordan andre oppfatter deg.

Så kort oppsummert,
Når stresser du? Gjør noe med det der og da. Jeg tenker det også er viktig å legge merke til hva blir du stresset av; stresser du deg selv med for mange gjøremål på kort tid, bruker du tid på noe som ikke er viktig for deg, eller hva er din indre dialog i løpet av dagen?

Jeg går med dette inn i en aktiv førjulstid med god flyt, og ønsker det samme for deg!

- Eirin