Bli kvitt tankesurr på 1-2-3

question-mark-460869_1280

Har du opplevd at tankene går i en negativ runddans, uten å finne løsning eller komme videre? Da kan du lage deg en mental stoppknapp!

Kverner tankene over hendelser, episoder eller noe som opptar deg? For eksempel at du tenker negativt om en episode som har skjedd, at du har gjort noe som du ville ha gjort annerledes, eller at noen har sagt eller gjort noe som du er frustrert over.

Å bruke timer og kanskje dager på å gruble over problemet, kan være ganske slitsomt. Ved hjelp av noen enkle teknikker kan du komme deg ut av tankesurret.

  • Å bli bevisst over at tankene er negative, er første steg i retning av å snu tankestrømmen og komme ut av tilstanden. Når det skjer; si stopp til de negative tankene. Lag deg et indre bilde av at du kutter tankestrømmen med for eksempel en kniv, saks eller noe helt annet. Nå har du laget deg en mental stoppknapp.

  • Se for deg et positivt bilde, noe du husker som gjør deg glad. Hør for deg også favoritt sangen eller noe morsomt.

  • Gjør en fysisk endring, det vil forsterke effekten. For eksempel kan du retter deg opp så du er sterk i kroppen, begynn å gå, løft armene over hodet, dans, eller gjør armhevninger om du vil.

  • Du er nå i ferd med å komme i en mer positiv tilstand. Pust dypt og rolig, mens du fokuser på pusten. Kjenn at du har gjort en endring. Vær tilstede i den positive tilstanden og opplev at den fyller deg. Forsterk den gode følelsen, og kjenn at det gjør deg godt.

Er du ikke helt i mål med en gang. Repeter øvelsen en gang til.

  1. Bryt tilstanden med en mental stoppknapp, og se for deg noe positivt
  2. Gjør en fysisk endring
  3. Pust rolig, og fyll deg selv med positiv energi

Nå kan du ta opp til vurdering; Er tankesurret nyttig for deg? Gjenspeiler de virkeligheten? Hvis ikke, ignorer dem. Er det derimot noe som bekymrer eller uroer deg, og som du vil gjøre noe med? Gjør et aktivt valg om hvordan du vil forholde deg til det, hva kan du ta ansvar for, og hva du vil gjøre for å få det bedre.

Jeg håper du har glede av øvelsen, og ta gjerne kontakt hvis du vil vite mer.

– Eirin

Danser med ulver og Pep talk

Rundt leirbålet sitter en gammel hvithåret Cherokee med sine barnebarn. Han forteller dem.  «Det pågår en kamp inne i meg. Det er en forferdelig kamp mellom to ulver som prøver å ta kontroll over meg.»

«Den ene ulven representerer det negative og destruktive i oss; Frykt, hat, sinne, misunnelse, følelsen av å ikke strekke til, selvmedlidenhet, skyldfølelse, arroganse og egoisme.»

«Den andre ulven representerer det positive i oss; Glede, sannhet, ydmykhet, vennskap, kjærlighet, respekt, integritet, tro, generøsitet, medfølelse og entusiasme.»

«Den samme kampen pågår inne i dere også, og i alle andre mennesker.»

Barna tenker over dette en stund før ei lita jente spør bestefaren sin, «Hvilken ulv kommer til å vinne?»

Den gamle Cherokee indianeren stirrer lenge inn i leirbålet før han endelig kommer med svaret, «Den ulven du velger å mate vil vinne.»

 

Pep talk med deg selv

Hvor mange tanker tror du at du tenker hver dag? Forskere har funnet ut at det er omtrent 70.000, og ca 95% er de samme som i går!

Vi har både positive og negativ tanker som surrer i hodet i løpet av en dag. Gir du oppmerksomheten til de negative tankene vil det gi en helt annen effekt, enn om du har fokus på de positive tankene. Hvordan du opplever virkeligheten, er farget av din innstilling.

Tenkt deg, du står opp om morgenen, går rett på badet og ser deg i speilet. Håret er til alle kanter, øynene er fortsatt trøtte. Hva tenker du, hva sier du til deg selv?

«Åhh, nok en dag truer. Jeg er så trøtt, dette kommer til å bli en tung dag». Hvordan tror du disse tankene påvirker deg?

Snakker du deg opp eller ned? Finner du lettere feil, eller positive sider? Er glasset halvtomt eller halvfullt?

Når de beste idrettsutøverne skal konkurrere, hva tror du de sier til seg selv? «Jeg sto opp med feil fot i dag, dette kommer til å gå på ræva?» Neppe. Derimot, så vet de at en god indre dialog påvirker følelser og prestasjoner.

Vi kan også påvirke våre følelser og prestasjoner med positivt selvsnakk som styrker, løfter og motiverer. Det er ikke et mål å unngå alle negative tanker, men du kan forsøke å utfordre dem, og erstatte dem med mer oppløftende tankemønstre.

– Eirin